26 اکتبر 2022- بر اساس تجزیه و تحلیل جدیدی که در مجله BMJ منتشر شده است، زنان دارای سابقه دیابت بارداری صرفنظر از ابتلای بعدی به دیابت نوع 2، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند.

دیابت بارداری- یکی از انواع دیابت که در دوران بارداری ایجاد می شود و معمولاً پس از زایمان از بین می رود- در سال های اخیر در حال افزایش بوده است. در حالی که احتمالاً عوامل زیادی در ابتلا به دیابت بارداری نقش دارند، تحقیقات اخیر به نقش الگوهای رژیم غذایی در دوران بارداری و اوایل بارداری اشاره کرده اند. تحقیقات دیگر نقش میکروبیوم روده - باکتری ها و سایر ارگانیسم هایی که در دستگاه گوارش زندگی می کنند – را در ایجاد دیابت بارداری برجسته کرده اند. زنانی که به دیابت بارداری مبتلا شده اند، ممکن است بتوانند از طریق اقدامات رژیم غذایی به مدیریت دیابت بارداری خود کمک کنند و همچنین با پیروی از الگوهای سبک زندگی خاص، خطر ابتلای خود به دیابت نوع 2 را در آینده کاهش دهند.

اما تجزیه و تحلیل اخیر نشان می دهد که پیشگیری از دیابت نوع 2 ممکن است برای محدود کردن برخی از اثرات مضر دراز مدت دیابت بارداری کافی نباشد. محققان در این بررسی، 15 مطالعه ی قبلا منتشر شده را در تجزیه و تحلیل خود گنجاندند. در این مطالعات در کل 513324 زن با سابقه دیابت بارداری و بیش از 8 میلیون زن که هرگز دیابت بارداری نداشتند، مورد بررسی قرار گرفته بودند. در طول دوره پیگیری ترکیبی از تمام 15 مطالعه، زنان با سابقه دیابت بارداری 45 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (مانند بیماری عروق کرونر) یا بیماری عروق مغزی (مانند سکته) بودند. هنگامی که محققان این دسته ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دادند، دیابت بارداری با 72 درصد خطر بیشتر برای بیماری های قلبی عروقی و 40 درصد خطر بیشتر برای بیماری عروق مغز مرتبط بود.

در مقایسه با زنانی که سابقه دیابت بارداری نداشتند، زنانی با سابقه قبلی دیابت بارداری، 40 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری عروق کرونر(CAD)، 74 درصد بیشتر در معرض حمله قلبی، 62 درصد بیشتر در معرض نارسایی قلبی بودند. همچنین احتمال ابتلای آنها به آنژین صدری (درد قفسه سینه مربوط به قلب) 127 درصد بیشتر، احتمال قرار گرفتن تحت یک پروسیجر پزشکی یا جراحی قلبی عروقی 87 درصد بیشتر و احتمال سکته ی مغزی در این افراد 45 درصد بیشتر بود.

وقتی محققان شرکت‌کنندگانی را که به دیابت نوع 2 مبتلا شده بودند، از تجزیه و تحلیل خود حذف کردند، دریافتند که دیابت بارداری همچنان با 9 درصد خطر بیشتر برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یا عروق مغزی مرتبط است. عوامل دیگری هم با دیابت بارداری و هم با پیامدهای قلبی عروقی مرتبط بودند، از جمله وضعیت سیگار کشیدن شرکت کنندگان، شاخص توده بدن(BMI، اندازه گیری وزن بدن که قد را در نظر می گیرد)، عوامل اجتماعی و اقتصادی (مانند درآمد و سطح تحصیلات)، و سایر شرایط سلامتی. با توجه به دخیل بودن این عوامل در افزایش پیامدهای قلبی عروقی، محققان قطعیت کلی ارتباط بین دیابت بارداری و مشکلات قلبی عروقی بعدی را ضعیف ارزیابی کردند.

با این حال، محققان به این نتیجه رسیدند که دیابت بارداری "با افزایش خطرات کلی و نوع خاصی از بیماری‌های قلبی عروقی و عروق مغزی مرتبط است که نمی‌توان آن را تنها به عوامل خطر رایج قلبی عروقی یا ابتلا به دیابت نوع 2 بعد از بارداری نسبت داد." تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اینکه آیا تلاش برای پیشگیری یا درمان موثر دیابت بارداری می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در آینده کاهش دهد، مورد نیاز است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/10/26/gestational-diabetes-linked-to-higher-cardiovascular-risk/